The Wild Tchoupitoulas, kapela z masopustního Úterka

Naposledy aktualizováno: 9.11.2018

Neworleanská příležitostná kapela The Wild Tchoupitoulas byla svého druhu All-Star výběrem. Povstala v roce 1976. Své síly v ní spojili místní černošští „Indiáni“ s hudebníky z rodiny Nevillových a členy zdejšího nejvýznamnějšího funkového comba The Meters.

Tradice Masopustního úterý

Na svátek Zjevení Páně (naši Tři králové) propuknou v New Orleans, největším městě bývalé francouzské kolonie Louisiana, každoroční mohutné masopustní oslavy Mardi Gras. Město, jeho obyvatelé a návštěvníci  se obarví do dominujících zelenožlutých barev.

Ozdobou tradičních pouličních veselic, odehrávajících se ve staré fracouzské čtvrti, jsou vyhlášené karnevalové průvody spojené se soutěžemi „kmenů“, jež tvoří černošští tanečníci převlečení za Indiány a jejich hudební doprovod. Dlouho dopoředu si připravují společné, velmi propracované a doma ušité kostýmy. Procházejí městem, skandují vtipná hesla a zpívají oslavné písně o svém kmeni.

Jednou z těchto tradičních pospolitostí jsou i Wild Tchoupitoulas. To, co je odděluje od jiných tanečních klanů, je eponymní album, vyprodukované Allenem ToussaintemMarshallem E. Sehornem, vydané v roce 1976 nejdříve u Antilles Records a později u Island Records.

Vokální kmenový kvintet vedl Big Chief Jolly (občanským jménem George Landry). Dalšími členy byli Carl Christmas s přezdívkou Flag Boy, Norman Bell coby Second Chief. Amos Landry si říkal Spy Boy a pod jménem Trail Chief se ukrýval Booker Washington.

Hudební doprovod zajišťovali Toussaintovi stálí spolupracovníci – členové funkových věrozvěstů The Meters – basista George Porter Jr., bubeník Joseph ‚Zigaboo‘ Modeliste a kytarista Leo Nocentelli. Ti byli personálně propojeni s klávesistou Artem a hráčem na conga Cyrilem Nevillovými, k nimž se přidali jejich sourozenci AaronCharles.

Podle Cyrila Nevilla bylo album připravováno jako pocta Laundrymu, který byl jeho strýcem. „Byl to, pokud jde o mne, velikán,“ přiznal se později, „a jeden z lidí, kteří proslavili New Orleans a místní kulturu po celém světě.

Skrytá hrozba a věčné chvástání a naparování se
The Wild Tchoupitoulas (1976, Antilles Records)
The Wild Tchoupitoulas (1976, Antilles Records)

Producenti zařadili na LP desku osm písní, jejichž autoři se inspirovali odkazem louisianských muzikantských pionýrů hrajících zdejší specifickou směs jazzu, lidového cajunu, černošského zydeca a funku.

Uvolněný hudební doprovod, vystavěný na dokonalé rytmické sekci, sice přirozeně láká k tanečním kreacím nebo alespoň k radostnému hopkání – přesto je v nahrávkách cítit jakási skrytá hrozba a náznaky násilí.

V textech probublává temné dědictví otrockého jha, zastřené tradičním černošským chvástáním a naparováním se, jak ho známe např. od postavy Kohoutka George z filmového zpracování románu Kořeny.

Tradice vzpoury porobených původních obyvatel a jejich afrických spojenců namířená proti majitelům plantáží a bílým utlačovatelům zní již od úvodní Brother John – ukázkovém příkladu klasického černošského vokálního stylu „zvolání a odpovědi“ jež se klikatí všemi snímky.

Pokračuje i v následující výtečné Meet de Boys on the Battlefront; neohroženém tchoupitoulovském bojovém chorálu, sloužícím k zastrašení jiných kmenů. Nejvýrazněji zazní motiv rebelie asi v Hey Hey (Indians Comin‘). Stvrzuje, že odplata zůstane patrně navždy součástí indiánské mystiky.

Svoje místo si možná poněkud překvapivě nalezl i cover Hey Pocky A-Way z repertoáru The Meters. Sampl této nahrávky později použil producent T-Bone Burnett ve skladbě Go To Mexico, jež se objevila na albu Thunderbird (2006) jazzové zpěvačky Cassandry Wilson vydaném u Blue Note Records.

Dlouhohrající deska The Wild Tchoupitoulas v době, kdy poprvé vychází, nedosáhla převratných obchodních úspěchů a její tvůrci se vydali za vlastními projekty. Přesto o po více jak čtyřiceti letech zůstává cenným dokladem životaschopnosti funkového a rhythm’n’bluesového hudebního kánonu – založeném na všudypřítomném, živočišném groovu, tak podobnému tlukotu lidského srdce.

Ukázky:

Hey Hey (Indians Comin‘)
https://youtu.be/GVYMEpA1RGI
Brother John
https://youtu.be/YvMofiuaW98
Meet De Boys On De Battlefront
https://youtu.be/dorB-BxrISI
Hey Pocky A-Way
https://youtu.be/BB8mxXJ7s9E

The Wild Tchoupitoulas

Label: Island Records ‎– ILPS 9360, Island Records ‎– ILPS-9360
Format: Vinyl, LP, Album
Country: US
Released: 1976
Genre: Funk / Soul
Style: Bayou Funk

Tracklist

A1 Brother John (3:34)
(Written-By – Cyril Neville)
A2 Meet De Boys On The Battlefront (3:22)
(Written-By – George Landry)
A3 Indians Here Dey Come (4:02)
Written-By – George Landry
A4 Hey Pocky A-Way (3:57)
(Written-By – Art Neville, George Porter, Joseph Modeliste, Leo Nocentelli, The Meters)

B1 Indian Red (7:19)
(Written-By – George Landry)
B2 Big Chief Got A Golden Crown (3:58)
Written-By – George Landry
B3 Hey Mama (Wild Tchoupitoulas) (4:43)
Written-By – George Landry
B4 Hey Hey (Indians Comin‘) (3:58)
(Written-By – Cyril Neville, George Landry)

Credits

Backing Vocals – Aaron Neville, Art Neville, Charles Neville, Cyril Neville, Willie Harper
Bass – George Porter
Congas – Cyril Neville
Drums – Joseph Modeliste
Guitar – Leo Nocentelli, Teddy Royal
Keyboards – Art Neville
Percussion – Charles Neville
Piano – Aaron Neville
Vocals – Big Chief Jolly, Flag Boy, Second Chief, Spy Boy, Trail Chief

Recorded and Remixed At – Sea-Saint Studio

Producer – Allen Toussaint, Marshall E. Sehorn
Co-producer – Art Neville, Charles Neville
Engineer – Ken Laxton, Roberta Grace
Remix – Ken Laxton

Arranged By – Art Neville, Charles Neville
Artwork By – Carleatis
Design, Artwork By [Album Concept] – Photographique Studios
Photography – Paul A. Howrilla

Be sociable and share

Autor

mingus

Nalezli jste v článku chybu? Nebo máte zajímavou informaci, která v článku chybí? Napište mi přes kontaktní formulář. Děkuji.

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..