Tommy LiPuma, srdce a duše jazzového světa

Naposledy aktualizováno: 28.11.2017

Tommy LiPuma

Legendární producent a výkonný ředitel ve vedení několika klíčových jazzových vydavatelství Tommy LiPuma (5.7.1936 – 13.3.2017, narozen jako Thomas LiPuma) patří mezi významné hudební osobnosti. V průběhu padesátileté kariéry opakovaně prokazoval, že si umí vybrat dokonalý tým, složený z talentovaných skladatelů, hudebníků, kapelníků, aranžérů a studiových techniků.

hudební studio, posvátné, nedotknutelné místo pro práci

Se svým letitým, klíčovým spolupracovníkem, zvukovým inženýrem Alem Schmittem, stáli u zrodu hudebního směru, v němž se promísily soulové a jazzové postupy s rhythm’n’bluesovými tradicemi a jemuž se později dostalo více či méně lichotivé nálepky Smooth Jazz.

Hudební studio chápal jako svaté místo, zasvěcené pouze jediné věci – hudbě. Snažil se v něm muzikanty ochránit před okolními vlivy, aby se mohli soustředit na práci. Často tak docházelo k nedorozuměním s pracovníky marketingu, kteří se  snažili natočit několik záběrů ze studia pro propagační účely.

Spolupracoval s řadou velkých hudebních jmen. Mezi jeho klienty a přátele patří mj. Paul McCartney, Willie Nelson, Leon Russell, britští Everything But The Girl, Dr. JohnBarbara Streisand, João Gilberto nebo Norah JonesQueen Latifah, Al Jarreau a především pianistka Diana Krall. Za dvacet let spolupráce společně připravili k vydání jedenáct Dianiných dlouhohrajících desek.

Diana Krall společně s Tommym LiPumou

Připomeňme si rovněž LiPumův lví podíl na tvorbě kytaristy George Bensona, zvláště na klíčovém žánrovém albu Breezin‘ (1976, Warner Bros. Records). Na přelomu osmé a deváté dekády dopomohl zpěvačce Natalie Cole k šesti cenami Grammy odměněné LP desce Unforgettable… With Love (1991, Elektra), na níž společně vzdali poctu jejímu otci, vynikajícímu jazzovému pianistovi a zpěvákovi Nat King Coleovi. Se svérázným bopovým a fusion trumpetistou Milesem Davisem pracoval na výtečném experimentálním albu Tutu (1986, Warner Bros. Records).

hudba jako lék při těžkém tělesném postižení

Rodák z Clevelandu prodělal v dětství vážnou kostní infekci, jež napadla jeho pohybový aparát. Musel být dlouhodobě upoután na lůžko. Celé dny poslouchal rozhlasové hudební pořady, díky jimž se stal velkým jazzovým zastáncem a snadněji se vyrovnával s tělesným postižením.

Je příkladem typického amerického drop-outu, když nedokončil ani střední školu. Přesto se dokázal profesně prosadit na nejvyšší místa v managementu velkých společností.

Mladičkému hudebnímu přívrženci, a začínajícímu rhythm’n’bluesovému saxofonistovi, nezbývalo po odchodu ze školy nic jiného, než pracovat v rodinném holičství, což se mu výrazně zajídalo. Po roce raději nastoupí do místního distribučního skladu. Balení zásilek s vinylovými gramodeskami sice nebylo nic moc, ale souviselo vzdáleně s milovanou hudbou.

kariéra jazzového producenta a výkonného ředitele

Na začátku šedesátých let již pracuje v Los Angeles v roli rozhlasového promotéra u Liberty Records. Od roku 1965, kdy vyprodukuje první nahrávky, se pohybuje na řadě zajímavých funkcí v hudební branži.

Působí na pozici kreativního ředitele u A&M Records, později zakotví na několik let u Blue Thumb Records, kde se setkává s jinou producentskou osobností Bobem Krasnowem.

V éře psychedelie Blue Thumb pečují o Captaina Beefhearta, Tyrannosaurus Rex, Davea Masona z britských Traffic, maďarského jazzového kytaristu Gabora Szabo, bluegrassovou skupinu Dan Hicks And His Hot Licks nebo R&B kytaristu Phila Upchurche.

Od poloviny sedmdesátých let šéfuje jazzové sekci koncernu Warner Bros. Records. Později pracuje pro Elektra Records. V polovině devadesátých letech se stává ředitelem Impulse!/GRP Records a pomáhá prosadit výjimečně talentovanou klavíristku a zpěvačku Dianu Krall. Po začlenění Impulse!/GRP do nadnárodního koncernu Universal Music Group je pověřen vedením tamní jazzové divize Verve Records.

Přátelé na Tommyho LiPumu vzpomínají, jako na jednoho z posledních velkých A&R manažerů, jehož „hlavním cílem bylo umožnit posluchačům zažít pocit radosti a uspokojení při poslechu hudební nahrávky.“ (Scott Morin, kanadský jazzový saxofonista a šéf obchodního oddělení jazzové divize Universal Music)

Ukázky:

George Benson – Breezin‘ – Live 1977
https://youtu.be/kVc5rCl0BIs
Natalie Cole – Unforgettable – Live
https://youtu.be/MKCyUe4syc4
Diana Krall – Just The Way You Are
https://youtu.be/d8RYUZT57XA
Diana Krall – L-O-V-E
https://youtu.be/o05-RA8Z0x8
João Gilberto – Triste
https://youtu.be/EqjZT7UnNYM
Al Jarreau – Rainbow In Your Eyes
https://youtu.be/zzQoFVE9FCc

Autor

mingus

mingus

Nalezli jste v článku chybu? Nebo máte zajímavou informaci, která v článku chybí? Napište mi přes kontaktní formulář. Děkuji.

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..