Theon Cross: Fyah (2019, Gearbox Records)

Naposledy aktualizováno: 17.8.2021

Theon Cross: Fyah (2019, Gearbox Records)
Theon Cross: Fyah (2019, Gearbox Records)

Mladý černý Brit, hudebník a skladatel Theon Cross hraje na tubu podle svého. Mísí odkaz raných neworleanských jazzových tubistů s elektronicky upravenými zvukovými plochami a rytmy grime musictrapu. Jeho neotřelý styl na první sólové LP desce Fyah (2019, Gearbox Records) vnesl na hudební scénu novou dynamiku. Je jasné, že takové pojetí nebude mít na růžích ustláno u milovníků starých osvědčených postupů.

Zvláštní muzikantská bezprostřednost

Intenzita nahrávek na dlouhohrajícím debutu Fyah, a použití tuby jako moderní basové linky, avizuje, že se londýnský tubista Theon Cross inspiroval především hudebními žánry, jež vyznává jeho generace.

Už od úvodní skladby Activate otevřeně přiznává hluboký a silný tvůrčí vztah k představitelům moderní elektronické hudební scény. “ V Activate jsem vyjádřil moje nutkání být aktivní a duchem přítomný v každém okamžiku bez ohledu na strach a úzkost,“ řekl Cross.

Mezi muzikantskou osádkou Theon Cross Tria, v němž působila i mistryně melodické hry na tenorsaxofon Nubya Garcia a střídmě, ale k věci hrající bubeník Moses Boyd, od počátku panovala pozoruhodná a zřídka slyšená bezprostřednost.

Nástrojové souznění s Boydem podle něj odráží skutečnost, že „basa a bicí jsou součástí zvukové harmonie ve chvílích, kdy je potřeba dosáhnout souhry mezi hráči. Jak bicí, tak tuba jsou basové nástroje. Vyžadují živé chvění pro pocit člověčí vzájemnosti a specifický tón tuby se s lidmi dokáže provázat zcela jiným způsobem než další hudební nástroje„.

Obdobně, jako na debutové EP desce Aspirations (vydána ve vlastním nákladu) z roku 2015, se i nyní muzikanti zbavili okovů příliš závratných temp. Rázem se mohou okolo sebe intuitivně pohybovat či se ubírat různými směry. Zároveň jsou připraveni kdykoliv; doslova v plné polní, začít hrát coby jednolitý celek.

V hymnické meditaci The Offering, která zní, jako by byla nahrána naživo, se nám od Garcii průběžně dostává šamansky tajuplných saxofonových chórusů. Víří a prolínají se s předimenzovaným hučením davu, které přetrvává po celou dobu trvání skladby.

Není to nijak surové, nikdo nepokřikuje ani nepřerušuje vystoupení pískotem. Jen lidé, kteří se rozhodli být účastni novodobého jazzového rituálu, vstřebávají neuvěřitelnou hudební energii tryskající z pódia ve stísněném hledišti upoceného funky undergroundového klubu. Zatímco si třeba na baru objednávají pintu anglického piva nebo pokradmu usrkávají něco ostřejšího z propašované placatky.

Žánrový mišmaš

Nubya s Mosesem a Theonem společně nahráli cosi, co směle snese pojmenování žánrový mišmaš. Jsou v něm jasně slyšitelné vlivy drum & bass a všech možných odnoží britské elektronické hudby jako jsou jungle či dancehall.

Na většině snímků funguje Cross jako opěrný bod, který vydává skákavé, basově těžké motivy. Přílišné spoléhání se na sekané riffy, strohé melodie a přísné groovy však také mohou při opakovaném poslechu působit jako příliš přepálené, a vlastně nedotažené kompoziční nápady.

V Radiation nalezli a zdařile vykreslili ostrý rozdíl mezi produkcí ve stylu J Dilla (již bohužel zesnulého amerického rappera Jamese Dewitta Yanceyho), tradicí neworleanské pochodové second line dechovky a zdůraznění karibských kořenů. „Od svého vzniku byl jazz vždy hudbou k tanci,“ vysvětluje Theon, „od přehlídek kapel druhé linie v New Orleans až po swingové taneční kluby. Je vícerozměrný, při poslechu vyžaduje soustředění i vyvolává nutkavou potřebou tančit.“

Moses zkušeně zvládá hrát slump beatový rytmus, který podporuje Theonova basová linka. Využívá vlastní know-how hraní na tubu připomínající precizností provedení švýcarský armádní nůž. V podstatě jde o pořádný švunk a neuvěřitelný nářez.

Cross využil v na basovém riffu vystavěné Panda Village charakteristickou DJ proceduru „rewind my selector“ k přechodu od grimem inspirovaného staccatového intra k hlavnímu tématu. Pasáž zahrnuje dunivé basové tóny primárně určené k tomu, aby Nubya mohla vygradovat nasládle znějící, ale neuvěřitelně precizně vystavěný sólový part v duchu “a teď ať vaše ruce mávají nad hlavou”.

víc než jen obyčejný divoce nespoutaný instrumentalista

Takové aranžérské postupy jasně dokazují, proč je Theon Cross, člen na cenu Mercury Prize nominovaného a mnohými ceněného kvarteta Sons Of Kemet, víc než jen obyčejný divoce nespoutaný instrumentalista.

Kompilace We Out Here (2017, Brownswood Recordings)
Kompilace We Out Here (2017, Brownswood Recordings)

V posledních několika letech se objevil na řadě vlivných nahrávek, včetně kompilace We Out Here labelu Brownswood Recordings vlivného rozhlasového disc-jockeye a talent scouta Gillese Petersona, a také na převratném mixtapu Where We Come From vydaném na chicagském labelu International Anthem.

A potom na Fyah najdeme uměřenou a přiměřeně vznešenou Candace Of Meroe, což je první ze dvou skladeb, na nichž hostuje saxofonista Wayne Francis (aka Ahnansé) a v nichž hraje rozšířená sestava s kytaristou Artiem Zaitzem, pozounistou Nathanielem Crossem a perkusistou Timem Doylem.

Druhá, CIYA, je nejblíže tomu, aby album na okamžik sklouzlo k tradiční uhlazené smooth jazzové produkci. Je to blyštivá, decentní kompozice s pěkným sólem na pozoun od Theonova bratra Nathaniela, kterou byste nejspíše čekali na kompilaci easy listening muziky, na které se dobrá nálada časem postupně rozplyne do zapomnění.

Theon nahrál za přispění spřátelených muzikantů výtečnou soudobou jazzovou desku, na níž suverénně překračuje hranice mezi tradičnějšími jazzovými styly a taneční hudbou. V anketě magazínu MOJO obsadilo Fyah čtvrté místo v kategorii Best Jazz Album roku 2019.

Ukázky:

Theon Cross: Fyah

Label: Gearbox Records ‎– GB1550
Format: Vinyl, LP, Album
Country: UK
Released: 15 Feb 2019
Genre: Jazz
Style: Contemporary Jazz

Tracklist

A1/ Activate (4:49)
A2/ The Offerings (4:41)
A3/ Radiation (4:47)
A4/ Letting Go (7:12)

B1/ Candace Of Meroe (5:46)
B2/ Panda Village (5:43)
B3/ CIYA (8:25)
B4/ LDN’s Burning (3:56)

Credits

Drums – Moses Boyd
Electric Guitar – Artie Zaitz (tracks: B1, B3)
Percussion – Tim Doyle (tracks: B1)
Tenor Saxophone – Nubya Garcia (tracks: A1 to A4, B2, B4), Wayne Francis (Ahnansé) (tracks: B1, B3)
Trombone – Nathaniel Cross (tracks: B3)
Tuba – Theon Cross

Composed By, Arranged By, Producer – Theon Cross
Arranged By [Horns] – Nathaniel Cross (tracks: B3), Wayne Francis (Ahnansé) (tracks: B3)
Co-producer – Moses Boyd (tracks: A1 to A4, B2, B4)
Graphic Design – Alan Foulkes (3)
Illustration – Hanzo Schwarz
Mastered By, Lacquer Cut By – Caspar Sutton-Jones, Darrel Sheinman
Mixed By – David Wehinm
Photography By – Andy Earl
Recorded By – David Holmes (2), Giles Barrett

Recorded at Soup Studios on 26th-27th Jan 2017 and 12th June 2018.
Cut on a Haeco Scully lathe with Westrex RA1700 series amps, Westrex 3DIIA cutting head and Telefunken U73B tube limiter; Decca valve equalisation; monitored on Audio Note equipment.

Mastered At – Gearbox Records
Lacquer Cut At – Gearbox Records

Be sociable and share

Autor

mingus

Nalezli jste v článku chybu? Nebo máte zajímavou informaci, která v článku chybí? Napište mi přes kontaktní formulář. Děkuji.

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..