Sonny Rollins Quartet: Tenor Madness (1956, Prestige Records)

Naposledy aktualizováno: 30.5.2025

Sonny Rollins Quartet: Tenor Madness (1956, Prestige Records)
Sonny Rollins Quartet: Tenor Madness (1956, Prestige Records)

Název Rollinsova alba Tenor Madness z roku 1956 se nesmí brát až tak doslova. Jeho tón sice zněl vždy útočně a ostře. Nicméně se po zdánlivě nevyčerpatelné spršce tenorsaxofonových jisker dokázal zklidnit. A pak jazzovým aficionados nabídl zcela jinou interpretační polohu – dechberoucí a přetékající intimní vřelostí.

Hardbopové Tenorové šílenství

Díky procítěné bluesové stylizaci tenorsaxofonisty Sonnyho Rollinse se dnes LP deska Tenor Madness, vydaná v roce 1956 na značce Prestige Records, řadí k hardbopové klasice. Rollins, přezdívaný “Newk”, kvůli jeho podobě s tehdejším baseballovým nadhazovačem Brooklyn Dodgers Donem Newcombem, na ni potvrdil pozvolna budovaný statut respektované jazzové individuality s vlastním hudebním přístupem a zvukem.

Sonny Rollins Quartet: Tenor Madness (1956, Prestige Records)
Sonny Rollins Quartet: Tenor Madness (1956, Prestige Records)

V pomalejších skladbách se Sonny Rollins stále více projevuje coby lyrik s nebývalým citem. Na předchozích sólových nahrávkách to nikdy nebylo tak jasně slyšitelné. Saxofonistova vytrvalá snaha objevovat, čím by mohl obohatit své hráčské dovednosti, mu zásadně dopomohla na pouti k razantnímu zlepšení. Také ho nasměrovala na samý vrchol v pomyslné stupnici vynalézavosti mezi všemi hardboppery.

Příklad Newkova hráčského mistrovství

Tenorové šílenství vzniklo během jednodenní frekvence ve studiu zvukaře Rudyho Van Geldera. Sonnyho na něm doprovází členové tehdejšího kvinteta Milese Davise – klavírista Red Garland, kontrabasista Paul Chambers a bubeník „Philly“ Joe Jones. Přičemž v titulní skladbě kvartet posílil další Milesův spoluhráč – tenorsaxofonista John Coltrane. Newk se s Tranem přetlačují, kdo z koho. Za vítěze saxofonového klání můžeme díky větší kompaktnosti vyhlásit Rollinse. Coltrane tentokrát postrádá potřebné nasazení, jež naopak nechybí Paulu Chambersovi. Jeho sólo je působivé a zní uceleně.

V dalších nahrávkách (vesměs poměrně neznámý materiál, doplněný o Sonnyho originál Paul’s Pal) se Rollinsovi podařilo udržet ohromující souznění mezi ním a členy rytmiky. Ti nezůstávají pozadu. Garlandovo střídmě odměřené piano se spojilo s Jonesovými mistrnými bicími a ve skladbě When Your Lover Has Gone předvádějí komplikované rytmy.

Hlavním tahounem této LP desky ale samozřejmě zůstává Rollins. Je za tím jeho propracovaná technika a hutný saxofonový zvuk. Staly se jeho celoživotní uměleckou poznávací značkou. V průběhu své bohaté kariéry je několikrát zcela přebudoval a rozšířil o další interesantní kouzla.

Sonny Rollins Quartet: Tenor Madness

Label: Prestige – PRLP 7047
Format: Vinyl, LP, Album, Mono
Country: US
Released: Nov 1956
Genre: Jazz
Style: Bop, Hard Bop

Tracklist

A1 Tenor Madness
(Written-By – Sonny Rollins)
A2 When Your Lover Has Gone
(Written-By – Einar Aaron Swan)

B1 Paul’s Pal
(Written-By – Sonny Rollins)
B2 My Reverie
(Written-By – Larry Clinton)
B3 The Most Beautiful Girl In The World
(Written-By – Richard Rodgers – Lorenz Hart)

Recorded At – Van Gelder Studio, Hackensack, New Jersey; May 24, 1956.

Credits

Bass – Paul Chambers
Drums – „Philly“ Joe Jones
Piano – Red Garland
Tenor Saxophones – Sonny Rollins, John Coltrane (A1)

Supervised By [Supervision] – Bob Weinstock
Cover – Weinstock, Hannan

Be sociable and share

Autor

mingus

Nalezli jste v článku chybu? Nebo máte zajímavou informaci, která v článku chybí? Napište mi přes kontaktní formulář. Děkuji. Moje texty šířím pod licencí CC BY-SA 4.0.

Napsat komentář

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.