Naposledy aktualizováno: 15.4.2023
Nahrávací frekvence pro Prestige Records z konce páté dekády 20.století, pod supervizí jejich majitele Boba Weinstocka, z nichž saxofonista John Coltrane vytěžil několik výtečných dlouhohrajících titulů, jsou právem považovány za klíčovou přípravnou fázi pro jeho pozdější úspěchy a slávu.
Skvělá rytmika, koncepce zvukových ploch a báječný zvukový mistr
Co vlastně spojuje tři coltraneovská alba pro Prestige Records – Soultrane (1958), John Coltrane With The Red Garland Trio (1958), později známější pod názvem Traneing In, a Lush Life (1961)?
Není to jen vynikající rytmika Red Garland (piano), Paul Chambers (kontrabas) a Art Taylor (bicí), která Johna Coltranea doprovází na valné většině nahrávek z těchto LP desek. Všichni tři skvělí muzikanti hrají vždy sevřeně a dávají bájnému tenorsaxofonistovi jistotu, že svoje dovednosti může předvést v plném rozsahu.
Je to samozřejmě také Traneova technika, zvuk, koncepce rychlých arpeggiových běhů a geniálně propracované využití akordů v bopové improvizaci, pro něž hudební kritik Ira Gitler ve svém textu na zadní straně obalu Soultrane vytvořil trvalé slovní spojení „zvukové plochy“.
„Představa, kterou jsem měl v hlavě,“ prozradil Gitler v roce 2009 webu All About Jazz, „byly rozevláté pruhy látky. Coltrane k tomuto termínu nikdy nic neřekl. Nikdy se o něm nezmínil, když jsem se potkali, a já jsem se ho na to neptal.“
A rovněž profesionálně odvedená práce zvukařského mistra Rudyho Van Geldera. Je to on, kdo se ve svém nahrávacím studiu v Hackensacku ve státě New Jersey postaral o to, aby bylo na desce slyšet mnohem více odstínů hudebních barev, než bylo na jiných dobových nahrávkách obvyklé, včetně neuvěřitelné síly basových tónů a témbru Coltraneova tenorsaxofonu.
Traneův tón je zkrátka krásný, protože je funkční
Během opakovaného poslechu alba Soultrane snadno získáte dojem, jako by se John Coltrane všem rytmicky vzdaloval, a přesto má jeho linka to, co má mít. Je ďábelsky úsečný, obtěžkaný a nabitý vlastním rytmem. Jeho hra se někdy promění v jakýsi odraz minulosti, který připomíná preciznost saxofonových hvězd Bennyho Cartera, Sonnyho Stitta a Dextera Gordona z konce čtyřicátých let s výraznou členitostí Lestera „Prez“ Younga. Díky tomu vás dokáže přesvědčit o svém výjimečném postavení mezi ostatními jazzovými tenorsaxofonisty.
A pak tu máme jeho bluesovou hru, v níž se bezpochyby objevuje odkaz altsaxofonisty Birda Parkera stejně jako vliv tenorsaxofonisty Sonnyho Rollinse. A nejen to. Traneovo hudební vzdělání a zkušenosti vycházejí zcela jasně ze spojení s jazzovými génii – saxofonistou Johnnym Hodgesem, trumpetisty Dizzym Gillespiem, Milesem Davisem a pianistou Theloniousem Monkem.
Jeho tón je zkrátka krásný, protože je funkční. Jednoduše řečeno, vždy se zabývá tím, aby něco sdělil. Toužil potvrdit, že nelze izolovat nástroj, který muzikant používá, aby něco řekl, od toho, co nakonec říká. Technika není u velkého umělce odtržena od jeho obsahu. Stručně vyjádřeno: „Jeho hudební projev je precizní a smysluplný.“
A jaké polohy Coltrane na albu Soultrane nabídl?
V úvodní rozdováděné, napětím a žárem nabité Good Bait, z dílny pianisty a kapelníka Counta Basieho a aranžéra Tadda Damerona, se prezentuje místy jako rhythm’n’bluesový řvoun, někdy dokonce přímo nezbedný křikloun úrovně Big Jay McNeelyho, pro nějž je klíčové nabídnout posluchači co nejintenzivnější prožitek.
V jeho baladickém pojetí je v I Want To Talk About You od legendárního bebopového kapelníka a zpěváka Billyho Eckstinea upřednostněna běžná realita dne – je odosobněný, vyprahlý, melancholický, teskný a plný obav.
Výběrem You Say You Care z broadwayského muzikálu Gentlemen Prefer Blondes Trane ukazuje další stránku svých dovedností, a to schopnost pochopit neznámý materiál a proměnit jej v silný jazzový výraz.
V baladě Theme For Ernie, která je poctou jazzovému saxofonistovi Erniemu Henrymu, jenž se předávkoval heroinem v pouhých jedenatřiceti, se pouští do zvukových krajin, které jsou nevšední. Člověk si opakovaně vzpomene na Johnnyho Hodgese, na jeho pevnost tónu ve vyšších rejstřících. Také je zřejmé ovlivnění vokálním přednesem Billyho Eckstinea a Sarah Vaughan.
Závěrečnou Russian Lullaby od muzikálového romantika Irvinga Berlina, vytaženou z legendárního sborníku Great American Songbook, všichni členové kvarteta pojmou v tryskovém tempu a Coltrane se díky tomu doslova vznáší.
John Coltrane With Red Garland: Soultrane
Label: Prestige – 7142, Prestige – PRLP 7142
Format: Vinyl, LP, Album, Mono
Country: US
Released: Oct 1958
Genre: Jazz
Style: Hard Bop
Tracklist
A1 Good Bait
(Written-By – Basie, Dameron)
A2 I Want To Talk About You
(Written-By – Billy Eckstine)
B1 You Say You Care
(Written-By – Stein, Robbins)
B2 Theme For Ernie
(Written-By – Fred Lacey)
B3 Russian Lullaby
(Written-By – Irving Berlin)
Credits
Bass – Paul Chambers
Drums – Art Taylor
Piano – Red Garland
Tenor Saxophone – John Coltrane
Supervised By [Supervision] – Bob Weinstock
Liner Notes – Ira Gitler
Cover – Esmond Edwards
Recorded By Rudy Van Gelder at Van Gelder Studio, Hackensack, New Jersey
Recorded in New York City; February 7, 1958.
Lacquer Cut By – RVG