Marvin Gaye: What’s Going On (1971, Tamla)

Naposledy aktualizováno: 12.9.2017

Marvin Gaye: What’s Going On (1971, Tamla)

Charismatický zpěvák a skladatel Marvin Gaye nahrál jedno z mistrovských děl soulu 20. století. What’s Going On je zároveň považováno za jedno z nejlepších alb, která kdy vznikla.

jak ven z hluboké osobní krize

Marvin Gaye odstartoval svou kariéru ve vokální doo-wopové skupině The Marquees. Ještě coby mladíčka si ho vybral hudební producent Berry Gordy, který ho v roce 1960 angažoval u sesterské nahrávací společnosti Motown Tamla Records.

Postupně se propracoval na pozici jasné firemní jedničky, která vlastníkům garantovala lukrativní zisky. Samozřejmě většinou díky najatému týmu skladatelů a aranžérů – bez výraznějších vlastních uměleckých ambicí.

Gayeova v pořadí jedenáctá dlouhohrající deska What’s Going On předznamenala zásadní změny v jeho životě i hudbě. Poznamenán světem, který ho obklopoval, už nebyl oním ryzím mužem, jakým býval. Místo toho se z něj stal zhrzený muž, který toužil dostat příležitost jak vyjádřit nějaké poselství.

V roce 1970, ještě než zahájil práce na nové LP desce, se ocitl v hluboké osobní krizi. Depresemi zmítaný zpěvák hledal cokoliv, co by mu pomohlo vymanit se z narůstající kokainové závislosti a záchvatů deprese, za nimiž můžeme vidět vzájemné odcizení s manželkou Annou Gordy. Údajně se dokonce pokusil vzít si život.

Dlouhou dobou emocionálně bojoval se smrtí umělecké partnerky Tammi Terrell, s níž tvořil dodnes těžko dosažitelný ideál pěveckého dua Z těchto důvodů se Gaye v roce 1970, rok před natočením alba What’s Going On, stáhl ze živého vystupování.

vyjádřit se k probíhajícím společenským změnám

Na přelomu šedesátých a sedmdesátých let minulého století procházela občanská společnost ve Spojených státech amerických řadou zlomových událostí, jaké doposud nezažila.

Vrcholil boj za lidská práva, začaly se projevovat dopady nastupující hospodářské a ropné krize. Většina obyvatel byla stále více frustrována nekončícím letitým válečným dobrodružstvím v Jihovýchodní Asii.

Také Marvin Gaye se toužil hudebně vyjádřit k probíhajícím společenským změnám a nově rodící se realitě života černošského etnika ve svobodné demokratické společnosti.

co se tam stalo?

Šance se naskytla s nabídkou spolupráce na skladbě What’s Going On. Poté, co se v roce 1969 stal svědkem „Krvavého čtvrtka“ – policejní brutality v kalifornském Berklee proti protiválečným demonstrantům – napsal Renaldo „Obie“ Benson, zpěvák a baskytarista kvartetu Four Tops se skladatelem Al Clevelandem píseň jako zhnusenou reakci na násilí, jehož byl svědkem.

Tato píseň se stala první verzí skladby What’s Going On. Bensonovi kolegové ze skupiny Four Tops píseň odmítli, protože ji považovali ve srovnání s jejich ostatní tvorbou za nevhodnou. Ze stejných důvodů překvapivě odmítla i folková zpěvačka Joan Baez.

Třetím osloveným byl Marvin. Skladba se mu líbila a chtěl ji nechat nazpívat skupinou The Originals, s nimiž v té době spolupracoval coby producent. S takovou variantou na oplátku nesouhlasili Benson a Cleveland. Následně nabídli Gayeovi třetinový autorský podíl pod podmínkou, že píseň nazpívá sám.

Marvin s návrhem souhlasil. Provedl několik drobných úprav v textu a přidal pár vlastních hudebních motivů. Píseň nahrál v průběhu čtyř frekvenci, jež se konaly od června do září 1970 ve slavném michiganském studiu Hitsville.

LOS ANGELES - 1973: Soul singer and songwriter Marvin Gaye at Golden West Studios in 1973 in Los Angeles, California. (Photo by Jim Britt/Michael Ochs Archive/Getty Images)
LOS ANGELES – 1973: Soul singer and songwriter Marvin Gaye at Golden West Studios in 1973 in Los Angeles, California. (Photo by Jim Britt/Michael Ochs Archive/Getty Images)
firemní zásadou bylo nevydávat hudbu s politickým obsahem a společenským dopadem

Přestože spolu šéf Motownu  Berry Gordy a Marvin Gaye spolupracovali již více než deset let, jejich vzájemný vztah byl v otázce Gayeova hudebního směřování vyhrocený.

Gordy, a s ním i ostatní firemní obchodní manažeři, nesouhlasil s vydáním kontroverzního singlu. Jeho téma zcela odporovalo firemním zásadám nevydávat hudbu s politickým obsahem a společenským dopadem. Jediným, kdo nahrávku podporoval, byl Stevie Wonder.

rozhodnutí převzít všechna finanční rizika

Marvin se rozhodl rebelovat. Neprosadil si jen natočení singlu, ale také celého koncepčního alba, na kterém by vyjádřil názor na okolní svět v Save The Children, bezútěšnou ekonomickou situaci lidí v městských ghettech (Inner City Blues), devastaci přírody (Mercy Mercy Me (The Ecology)), probíhající válečný konflikt ve Vietnamu (What’s Happening Brother), vlastní drogovou závislost (Flyin‘ High (In The Friendly Sky)) a komplikovaný vztah k otci (God Is Love) – jenž později vyústil v rodinnou tragédii.

Veškeré studiové náklady šly na jeho vrub. Jako producent se mohl rozhodnout, s kým bude spolupracovat. Ostřílené motownské studiové profesionály z Funky Brothers doplnil o další hudebníky. Také přizval členy orchestru Detroit Symphony.

Pro Funky Brothers bylo natáčení vítaným uměleckým uvolněním. Muzikanti byli přivyklí dostávat od hudebních režisérů Motownu striktní pokyny, ale Gaye jim umožnil, aby se hudebně odvázali a volně tvořili – na celé desce mručeli, hulákali, ječeli a povykovali. Díky tomu nahrávali s chutí a úžasným groovem.

Pro Marvinovy záměry byli klíčoví aranžér David Van De Pitte a zvukový inženýr Ken Sands. Svůj podíl měla i náhoda. Sands omylem namíchal dvě Gayeovy samostatné vokální stopy do kontrolního mono mixu. Výsledný efekt všechny nadchl.

Marvinovy duety sám se sebou – s využitím tří různých hlasových rejstříků – jsou, vedle šikovně napsaných symfonických smyčcových partů a hybných latinských perkusí, jedním ze znaků alba, z něhož vzešly tři úspěšné singly s umístěním v TOP 10 What’s Going On, Mercy Mercy Me (The Ecology)Inner City Blues (Make Me Wanna Holler).

magická atmosféra ve studiu

What’s Going On je dodnes hodnocena jako jeden z nejlepších soulových počinů historie. Je charakteristické vášnivým vícehlasým vokálem, psychedelickým soulem, jazzovými riffy a rozmáchlými orchestrálními smyčci.

Výrazně se liší od Gayeovy předchozí tvorby. Nejenže se jedná o koncepční album, ale také se pyšní pravděpodobně revoluční zastřešující cyklickou formou písní, která se bez námahy přelévá z jedné skladby do druhé, s opakujícími se melodickými motivy a textovými frázemi.

O magické atmosféře panující ve studiu se zmínil basista James JamersonByl jsem u vzniku mistrovského díla.“ Bylo to poslední úspěšné motownské album nahrané v domovském Detroitu předtím, než se management rozhodl přesunout firemní aktivity do Los Angeles.

Během prvního týdne se prodalo přes sto tisíc výlisků singlu What’s Going On/God Is Love. V rhythm’n’bluesové hitparádě kraloval žebříčku pět týdnů, v jeho popové obdobě Billboard Pop Singles bral stříbrnou příčku.

Po vydání se album What’s Going On udrželo padesát osm týdnů v americké hitparádě. Zjevně se trefilo do nálady doby a bylo přijato s otevřenou náručí.

I padesát let po svém vydání je What’s Going On je stále silné, působivé a dojemné

Mistrovské dílo Marvina Gaye inspirovalo nespočet umělců, z poslední doby jmenujme například cenou Mercury Prize oceněné album KIWANUKA britského soulmana Michaela Kiwanuky či srdceryvné Jimmy Lee od amerického zpěváka a producenta Raphaela Saadiqa a mnoho dalších.

Zájem fanoušků, a komerční úspěch alba i singlu, potvrdily oprávněnost Gayeova rozhodnutí prosadit vlastní uměleckou vizi a svobodu. Napomohl tím k přehodnocení postoje mnoha firemních vedení a dopomohl ostatním muzikantům k větší tvůrčí svobodě, kterou v dalších letech hojně využili Marvinovi následovníci z různých hudebních žánrů.

I padesát let po svém vydání je What’s Going On je stále silné, působivé a dojemné. Bohužel mnoho z jeho poselství rezonuje i dnes. Po sociální i hudební stránce není těžké pochopit, proč je toto album považováno za jedno z mistrovských děl soulu 20. století a zároveň za jedno z nejlepších alb, která kdy vznikla.

Ukázky:

What’s Going On – https://youtu.be/H-kA3UtBj4M
What’s Happening Brother – https://youtu.be/MAN4HkZhO3U
God Is Love – https://youtu.be/LYtEulKl3yE
Save The Children (Live) – https://youtu.be/kCNxm6XhYyI
Inner City Blues (Make Me Wanna Holler)
https://youtu.be/57Ykv1D0qEE

Marvin Gaye: What’s Going On (1971, Tamla)

Label: Tamla ‎– TS-310, Tamla ‎– TS310
Format: Vinyl, LP, Album, Gatefold
Country: US
Released: 21 May 1971
Genre: Funk / Soul
Style: Soul

Tracklist:

A1     What’s Going On        3:51
Written-By – A. Cleveland, M. Gaye, R. Benson
A2     What’s Happening Brother    2:57
Written-By – J. Nyx, M. Gaye
A3     Flyin‘ High (In The Friendly Sky)    3:40
Written-By – M. Gaye
A4     Save The Children        3:04
Written-By – A. Cleveland, M. Gaye, R. Benson
A5     God Is Love        2:31
Written-By – A. Gaye, E. Stover, J. Nyx, M. Gaye
A6     Mercy Mercy Me (The Ecology)    3:05
Written-By – M. Gaye

B1     Right On        7:20
Written-By – E. Derouen, M. Gaye
B2     Wholy Holy        3:20
Written-By – A. Cleveland, M. Gaye, R. Benson
B3     Inner City Blues (Make Me Wanna Holler)        5:16
Written-By – J. Nyx, M. Gaye

Credits:

Alto Saxophone – Angelo Carlisi
Art Direction – Curtis McNair
Backing Vocals – Elgie Stover, Lem Barney, Mel Farr, Bobby Rodgers, The Andantes
Baritone Saxophone – Tate Houston
Bass – Bob Babbit, James Jamerson
Bass [String Bass] – Max Janowsky
Bongos – Earl DeRouen, Eddie Brown
Celesta [Celeste] – Johnny Griffith
Cello – Edward Korkigian, Italo Babini, Thaddeus Markiewicz
Conductor, Arranged By – David Van DePitte
Congas – Earl DeRouen, Eddie Brown
Drums – Chet Forest
Flute – Dayna Hartwick, William Perich
Guitar – Joe Messina, Robert White
Harp – Carole Crosby
Percussion – Jack Ashford
Piano – Marvin Gaye
Soloist, Alto Saxophone – Eli Fountain
Soloist, Tenor Saxophone – William „Wild Bill“ Moore
Soprano Saxophone – Larry Nozero
Tambourine – Jack Ashford
Tenor Saxophone – George Benson
Trombone – Carl Raetz
Trumpet – John Trudell, Maurice Davis
Vibraphone [Vibes] – Jack Brokensha
Viola – David Ireland, Edouard Kesner, Meyer Shapiro, Nathan Gordon
Violin – Alvin Score, Beatriz Budinszky, Felix Resnick, Gordon Staples, James Waring, Lillian Downs, Richard Margitza, Virginia Halfmann, Zinovi Bistritzky

Producer – Marvin Gaye
Artwork [Graphic Supervision] – Tom Schlesinger
Liner Notes – Marvin Gaye
Photography By [Front And Rear Cover] – Hendin
Photography By [Inside Montage] – The Gaye And Gordy Family Archives

Autor

mingus

Nalezli jste v článku chybu? Nebo máte zajímavou informaci, která v článku chybí? Napište mi přes kontaktní formulář. Děkuji.

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..