Siouxsie and The Banshees: Kaleidoscope (1980, Polydor)

Naposledy aktualizováno: 20.6.2017

Siouxsie and The Banshees: Kaleidoscope (1980, Polydor)
Siouxsie and The Banshees: Kaleidoscope (1980, Polydor)

Když v září 1976 vystoupila v londýnském klubu 100 narychlo sestavená parta okolo zpěvačky s přezdívkou Siouxsie Sioux (27. 5. 1957, narozena jako Susan Janet Ballion) a baskytaristy Stevena Severina (25. 9. 1955, narozen jako Steven John Bailey) pod názvem Siouxsie and The Banshees, nemohl nikdo tušit, jakým směrem se bude autorské duo Severin/Sioux v dalších letech ubírat.

Osiřelé autorské duo

Na přelomu let 1979/1980 se zdá, že po dlouhohrajících deskách The ScreamJoin Hands kapela svoji existenci ukončí. Uprostřed podzimního turné na podporu druhého albového počinu od Siouxsie and The Banshees odchází kytarista John McKay a bubeník Kenny Morris. Sioux a Severin se ale nevzdávají. Dokončí s vypětím všech sil koncertní tůru, s čímž jim vypomůže kytarista Robert Smith, na šňůře plnící s kapelou The Cure roli předskokanů.

Na začátku 1980 se osiřelé duo zavře do studia, aby natočilo první demosnímky nového repertoáru. Bez bubeníka a kytaristy nahrávají za vydatné pomoci automatického bubeníka. Poprvé v kariéře využijí syntezátory, piano nebo elektrický sitár vypůjčený od Kevina GodleyhoLola Creema z populární kapely 10cc. Polydor demo nahrávky schválil.

Zázrak v Surrey Sound Studios

Siouxsie a Severin jdou znovu do studia. Tentokrát i s novým bubeníkem Budgiem (ex-The Slits), se kterým dokončili turné v listopadu 1979 a s hostujícími kytaristy Steve Jonesem (ex-Sex Pistols) a Johnem McGeochem (ex-Magazine). Produkce se ujal Nigel Gray, majitel studia Surrey Sound Studios, ve kterém natáčeli svoje první tři dlouhohrající desky The Police.

Nigelovi se podařila neuvěřitelná věc. To, co se zdálo být z počátku jednou velkou improvizací a východiskem z nouze, přetavil společně s The Banshees v neuvěřitelně hudebně pestré a nápadité album Kaleidoscope.

Tvoří jej střípky a útržky hudebních nápadů, které se podařilo kapele, někdy lépe jindy hůře, poskládat tak, aby daly vzniknout jejich nezaměnitelnému a svébytnému zvukovému rukopisu.

Strany vinylové verze LP desky otevírají singly Happy HouseChristine. Písněmi rezonují témata duševních traumat, voyeurismu a schizofrenií postižené dívky. Inspirací pro text v Christine byl skutečný příběh psychicky strádající pacientky Chris Costner Sizemore, jenž celý život bojovala s představou, že se převtěluje do třech osobností – Eve White, Eve Black a Jane.

Naléhavost celkového vyznění zvýrazní důrazná souhra rytmiky, McGeochova dvanáctistrunná kytara upomínající úvodním akordem na beatlesácký hit A Hard Day’s Night. a také soucitný zpěv Siouxsie.

Proti nim stojí zajímavě zpracovaný minimalistický rytmický vzorec v Red Light, využívající zvukovou smyčku s nahrávkou cvakání spouště fotoaparátu nebo synthi-popová miniatura Lunar Camel.

I další skladby využívají zvláštní prvky tajemnosti. Lhostejno, zda na baskytarovém partu postavené Tenant, na využití McGeochovy kytary stojící Trophy nebo Desert Kisses a saxofonovými vyhrávkami obzvláštněná Hybrid.

vypilo se spousta červeného vína a vykouřilo hodně cigaret

Někdejší člen Sex Pistols kytarista Steve Jones vypomohl v instrumentální Clockface a dalších dvou snímcích Paradise PlaceSkin. Potvrdil, že v rámci punkrockové stylové škatulky dokáže natočit solidní kytarové party.

Bubeník Budgie si z tehdejší spolupráce s Jonesem vybavil několik okamžiků: „Steve neustále básnil o skladbě Funtime z Iggyho alba The Idiot. Při společných frekvencích s ním se vypilo spousta červeného vína a vykouřilo hodně cigaret. Nigel se z ničeho nic začal obávat, abychom mu nepoškodili jeho parádní koberec, který ležel ve studiu na zemi. Díky uvolněné náladě v kontrolní místnosti se mi ho podařilo přemluvit, abychom do Skin natočili ještě jednu stopu bicích.

Siouxsie & The Banshees nahráli výtečnou postpunkovou desku, která beze zbytku naplnila prorocká slova Glena Matlocka, baskytaristy Sex Pistols, jimiž ohodnotil někdejší premiérové vystoupení kapely: „Nevím, co to bylo – ale rock’n’roll to určitě nebyl.“

Ukázky:

Happy House – https://youtu.be/amR6-neQBPE
Christine – https://youtu.be/Rtt_0OKzRek
Trophy – https://youtu.be/52FtZ1DyISA
Tenant (Live 1980) – https://youtu.be/OGYZYJCpYSM
Lunar Camel – https://youtu.be/kIph_juNgNw

Siouxsie And The Banshees: Kaleidoscope

Label: Polydor – 2442 177
Format: Vinyl, LP, Album

Country: UK
Released: 1.8.1980
Genre: Rock
Style: Post-Punk, New Wave

Tracklist:

A1 Happy House
Bass, Vocals – Severin
Drums, Harmonica, Vocals – Budgie
Guitar – McGeoch
Vocals – Sioux

A2 Tenant
Acoustic Guitar, Vocals – Sioux
Bass, Drums – Budgie
Electric Guitar, Sitar [Electric], Drum Programming [Rhythm Box] – Severin

A3 Trophy
Bass – Severin
Drums – Budgie
Guitar, Effects [Ellaphone] – McGeoch
Vocals – Sioux

A4 Hybrid
Bass – Severin
Drums – Budgie
Guitar, Saxophone – McGeoch
Vocals – Sioux

A5 Clockface
Bass, Piano – Severin
Drums – Budgie
Guitar – Jones
Vocals – Sioux

A6 Lunar Camel
Bass, Drum Programming [Rhythm Box] – Severin
Cymbal [Finger Cymbals], Effects [Droma-derian], Vocals – Sioux

B1 Christine
Bass – Severin
Drums – Budgie
Guitar, Twelve-String Guitar, Organ [Farfisa] – McGeoch
Vocals – Sioux

B2 Desert Kisses
Backing Vocals – The Sirens
Bass – Severin
Drums – Budgie
Guitar, Sitar, Synthesizer – McGeoch

B3 Red Light
Drums – Budgie
Synthesizer, Drum Programming [Rhythm Box] – Severin
Vocals, Effects [Camera] – Sioux

B4 Paradise Place
Bass – Severin
Drums – Budgie
Lead Guitar – Jones
Rhythm Guitar, Vocals – Sioux

B5 Skin
Bass – Severin
Drums – Budgie
Guitar – Jones
Vocals, Melodica – Sioux

Credits:

Art Direction – Rob O’Connor
Illustration – Rose Harrison
Photography By [Sleeve] – Joe Lyons
Producer – Nigel Gray, Siouxsie And The Banshees
Written-By – McGeoch (tracks: A3), Sioux, Severin

Recorded At – Polydor Studios, The Coach House, Surrey Sound Studios

Autor

mingus

Nalezli jste v článku chybu? Nebo máte zajímavou informaci, která v článku chybí? Napište mi přes kontaktní formulář. Děkuji.

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..