Tom Waits: Nighthawks At The Diner (1975, Asylum)

Naposledy aktualizováno: 20.6.2017

Tom Waits: Nighthawks At The Diner (1975, Asylum)
Tom Waits: Nighthawks At The Diner (1975, Asylum)

Nighthawks At The Diner (Nočňátka na večeři) je třetí řadová dlouhohrající deska Toma Waitse, amerického básníka, s ležérně naraženou placatou kšiltovkou nebo hučkou na temeni hlavy, pozorovatele a komentátora „amerického způsobu života“, osobitého zpěváka, skladatele, baviče a pokračovatele těch nejlepších tradic beatnické generace, komika Lennyho Bruce a knižních příběhů spisovatele Charlese Bukowskiho.

Pokus o zachycení atmosféry Tomových vystoupení
Tom Waits
Tom Waits

Po předchozím albu The Heart of Saturday Night se Waits a producent Bones Howe rozhodli přenést atmosféru koncertních vystoupení do drážek vinylového dvojalba.

Na poslední dva červencové dny roku 1975 pozvali několik věrných fanoušků do hudebního studia Record Plant Studios.

Za jejich aktivní účasti natočili více jak hodinový záznam waitsovských jazzově bluesových popěvků, hořkých balad, vtípků, vyprávění, narážek a vysvětlujících komentářů k některým skladbám, v nichž ho citlivě doprovází klasický jazzový kvartet, složený ze zkušených studiových profesionálů.

Tomovy intimní zpovědi
Nighthawks od Edwarda Hoppera z roku 1942
Nighthawks od Edwarda Hoppera z roku 1942

Obal navrhl zappovský grafik Cal Schenkel jako variaci na obraz amerického realistického malíře Edwarda Hoppera s názvem Nighthawks.

Hopperův námět, s atmosférou jistého tajemna, podtrhující odcizení několika lidí, sedících osamotě v jinak ostře osvětleném nočním bistru, utopeném v okolní tmě ulic New Yorku, charakterizuje témata Tomových intimních zpovědí o osamělosti, vztahových problémech a životě věčně přiopilého tuláka, živořícího na okraji společnosti a vymetajícího ty nejhorší zaplivané bary.

Waits uměleckou stylizaci společenského outsidera dotáhl na dalších albech do dokonalosti. Mnozí se marně pokoušeli o totéž, ale neuspěli. Pravděpodobně jim k tomu chyběla Tomova bezprostřednost a schopnost získat si důvěru posluchačů. Ti nemají důvod nevěřit, když jim v Emotional Weather Report za pomoci zpráv o počasí popisuje své nálady a stav mentálního zdraví.

melancholie měřená počtem vypitých sklenic piva

Poslechem Nočňátek záhy nabudete dojmu, že Waitsovi možná nejde ani tak o jednotlivé písničky, ale o vytvoření nálady a pocitů, které jste již sami zažili, když jste se mezi nedělní třetí a čtvrtou hodinou ranní vraceli prázdnými ulicemi domů z flámu.

Dvojalbum Nighthawks At The Diner jako by uzavíralo večer, který začal tak slibně o sobotní noci albem The Heart of Saturday Night. Atmosféra a energie se již v průběhu noci vytratily, nastupuje únava a melancholie, podpořené počtem vypitých sklenic piva a vykouřených cigaret.

Výborné album, možná nejlepší ze série prvních Waitsových LP pro Asylum Records, k jehož poslechu a porozumění je důležitá znalost slangové angličtiny. Pokud vlastníte dvoudílnou knihu Waitsových textů, a jejich překladů do češtiny od Zdeňka Pecky, Bad Liver & A Broken Heart/Špatný játra & Zlomený srdce (1996, nakladatelství Paseka ISBN 80-7185-081-0), potom máte vyhráno.

Ukázky:

Emotional Weather Report – https://youtu.be/6c5YNPDp8Ww
Better Off Without A Wife – https://youtu.be/94h3JEC9db0
Big Joe And Phantom 309 – https://youtu.be/aYh9OdAAaCE

Tom Waits: Nighthawks At The Diner

Label: Asylum Records ‎– 7E-2008
Format: 2 × Vinyl, LP, Album, CP; Gatefold
Country: US
Released: 1975
Genre: Rock, Blues
Style: Blues Rock

Tracklist:

A1 (Opening Intro)  2:59
A2 Emotional Weather Report  3:43
A3 (Intro)  2:18
A4 On A Foggy Night  3:49
A5 (Intro)  1:55
A6 Eggs And Sausage (In A Cadillac With Susan Michelson)  4:13

B1 (Intro)  3:22
B2 Better Off Without A Wife  3:53
B3 Nighthawk Postcards (From Easy Street)  11:27

C1 (Intro)  0:55
C2 Warm Beer And Cold Women  5:21
C3 (Intro)  0:48
C4 Putnam County  7:34
C5 Spare Parts I (A Nocturnal Emission)  6:23
Written-By – Chuck E. Weiss

D1 Nobody  2:49
D2 (Intro)  0:41
D3 Big Joe And Phantom 309   6:30
Written-By – Tommy Faile
D4 Spare Parts II And Closing  5:14

Credits:

Bass – Jim Hughart
Drums – Bill Goodwin
Electric Piano – Mike Melvoin (tracks: A6, B2, C2, C4)
Piano – Mike Melvoin (tracks: A2, A4, B3, C5, D4), Tom Waits (tracks: A6, B2, C2, C4, D1)
Tenor Saxophone – Pete Christlieb
Vocals – Tom Waits
Written-By – Tom Waits (tracks: A1 to C4, C6 to D4)

Engineer [Assistant], Recorded By [Assistant] – Kelly Kotera, „Big Norm“ Dlugatch, Rick Smith, Ron Marks, Steve Smith
Engineer, Producer – Bones Howe
Recorded By – Bones Howe
Mastered By – Terry Dunavan
Other [Instance] – Herb Cohen
Photography By [Back Cover] – Matt Kramer
Photography By [Cover, Liner] – Norman Seeff
Design – Cal Schenkel

Notes:

Recorded live and engineered at The Record Plant and Wally Heider Recording, Hollywood on July 30 & 31, 1975. Mastered at Elektra Sound Recorders, Los Angeles.

Autor

mingus

Nalezli jste v článku chybu? Nebo máte zajímavou informaci, která v článku chybí? Napište mi přes kontaktní formulář. Děkuji.

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..